Wednesday, March 28, 2007

Usah berputus asa.

Peraduan Pidato

Peraduan Berpidato peringkat akhir bagi peserta-peserta sekolah menengah telah berlangsung di Maktab Rendah Tampines petang tadi. Sayangnya peserta kita Indri gagal mencapai matlamatnya untuk menjadi juara.Ketewasan Indri pada pandangan saya ialah kemungkinan beliau tidak memanfaatkan kebolehannya dan kedudukannya sebagai peserta terakhir bagi pertandingan tersebut. Bahasa yang digunakan seperti 'merogol' dan 'membutuhkan' adalah tidak sesuai walaupun beliau telah diingatkan ketika menjalani latihan.Lagu Hijau yang ' diucapkan' tidak dapat dinyanyikan dengan begitu berkesan.Penyampaiannya tidak menggambarkan sebagai seorang pemidato sebaliknya beliau menjerit,memekik-mekik hingga menyebabkan para penonton dan pengadil terkejut.
Sebagai seorang pemidato,beliau haruslah melembutkan alunan suaranya dan cuba mengajak para pengadil dan penonton mendengar hujah-hujahnya.Sebaliknya jeritan suara beliau dengan dibantu oleh P.A System yang kuat dan lantang menyebabkan hilang minat dan tumpuan pengadil mendengar hujahnya.

Di bahagian berpidato secara spontan beliau telah memilih tajuk 'perkahwinan' tetapi memohon supaya diberi pilihan untuk berpidato atas tajuk permainan tradisional.Saya dapati hujah beliau tidak berfokus kepada permainan tradisonal yang dahulunya menjadi permainan anak-anak Melayu di masa lapang.Mengapa permainan itu dimainkan?,bagaimana permainan itu dimainkan? dan mengapa hari ini permainan tradisonal Melayu hari ini tidak digemari anak-anak Melayu ? tidak diperkatakan Indri.Suaranya yang lantang dan penutup ucapan yang disudahi dengan pantun tidak berjaya meyakinkan para pengadil dan penonton.Oleh itu tidak hairanlah beliau gagal menawan fikiran dan hati para pengadil.

Namun ,saya harap beliau tidak berputus asa dengan kegagalan yang dihadapi pada petang tadi.Masih ada peluang untuk beliau menyertai pertandingan tersebut pada tahun hadapan.

No comments: