Thursday, March 29, 2007

Filem Revieu Bujang Lapuk

Berikut ini adalah tulisan pelajar MSP K.W.Tan mengenai projek menghayati filem klasik Melayu bagi kursus Bahasa Melayu Khas

Filem : Bujang Lapuk
Watak Utama: Ramlee,Aziz dan Sudin
Penulis Ulasan Filem : K.W. Tan

Setelah menonton filem ini,saya dapati filem ini menceritakan tentang kisah tiga orang sahabat iaitu Ramli,Ajis dan Sudin yang menghadapi kesukaran untuk mendapat teman hidup.Di akhir kesukaran ini, ketiga-tiga sahabat ini berjaya mendapatkan teman hidup mereka.Saya sangat suka menonton filem ini kerana jalan ceritanya sangat lucu sekali.

Filem ini juga menceritakan kisah yang menyayat hati. Disebabkan cinta sejati, Zaiton tidak mahu berkahwin dengan seorang kaya pilihan emaknya.Dia lebih suka berkahwin dengan Sudin walaupun Sudin adalah seorang pemuda miskin.Ibu Zaiton tidak suka pada Sudin dan ini menyebabkan Ibu Sudin bertengkar dengan Ibu Zaiton.Puan Normah,ia-itu tuan rumah di tempat Sudin menumpang,cuba menolong mereka menjadi jiran yang baik.
Ramli juga cuba menolong Sudin dan Zaiton.Dia menyuruh Zaiton mencuri cincin ibunya dan dijual di kedai pajak.Duit cincin yang dijual itu diberikan pada Sudin.Cincin ibu Zaiton ditukar dengan cincin palsu.Dengan cara ini, Sudin mempunyai wang untuk berkahwin dengan Zaiton.
Saya berasa gembira bila melihat Sudin gunakan botol untuk bertemu Zaiton.Inilah satu sahaja caranya bagi Sudin untuk bertemu Zaiton.

Ramli juga ada seorang teman wanita tetapi teman wanita itu seorang penipu .Ramli ditipu oleh teman wanita di sebuah kedai makan.Yang lucu, tuan rumah iaitu Cik Normah sangat suka pada Ramli tetapi Ramli tidak tahu yang Cik Normah suka padanya. Cik Normah cuba menolong Ramli dengan meminjamkan wang kepada Ramli.Cik Normah juga selalu mencari jalan agar Ramli suka padanya.Dia berasa sangat malu bila berhadapan dengan Ramli.Di akhir cerita ,Cik Normah berjaya mendapatkan Ramli sebagai teman hidupnya.

Pada mulanya Ajis tida ada kekasih.Dia berasa sangat sedih bila Ramli dan Sudin telah ada kekaksih.Tetapi pada akhirnya dia dapat mencari teman hidup bila dia menyelamatkan Sofia iaitu jirannya yang selalu datang ke rumah Cik Normah kerana meminjam beras.Sofia mahu membunuh diri kerana ayah tirinya mahu kawannya Sharif merogol Sofia.Ayahnya berhutang judi pada Sharif.Bagi membayar hutang judinya, ayah Sofia mahu Sayarif merogol anaknya.Sofia melarikan diri dan cuba bunuh diri. Ajis berjaya selamatkan Sofia dan bawa balik ke rumah Cik Normah. Sofia berasa sangat sedih tetapi Cik Normah mahu Sofia tinggal dengannya.Oleh itu bapa Sofia tidak boleh mengganggunya lagi.Ketika Sofia tingga di rumah Cik Normah, dia mula sukakan Ajis. Ajis pun suka kepada Sofia.

Ketiga-tiga sahabat ini sudah ada teman hidup sejati.Akhirnya Ajis berkahwin dengan Sofia dan Sudin berkahwin dengan Zaiton.Pada hari perkahwinan mereka, Ramli dan Cik Normah bersetuju hendak berkahwin.Filem ini ditamatkan dengan tiga pasangan pengantin berjalan bersama-sama.

K.W.Tan

No comments: