Thursday, March 8, 2007

Masalah disiplin

Pada hari Khamis 8.03.2007 jam 12 tengah hari ketika saya berjalan ke kelas IP1V24 saya terserempak dengan tiga orang budak lelaki (mungkin bekas pelajar Victoria School) sedang berbual-bual dan seorang daripadanya duduk bertenggek di railing. Saya menasihatkannya agar jangan duduk bertenggek di railing kerana perbuatan tersebut membahayakan dirinya sekiranya dia tidak dapat mengimbangi badannya.Kemalangan boleh berlaku dalam keadaan yang tidak disangka-sangka atau tidak diduga.Oleh itu janganlah mencari nahas .

Pada hari ini iaitu hari Jumaat 9.03.2007 jam 7.45 pagi saya telah menyergah dua budak lelaki J.C. One (bekas pelajar-pelajar Victoria School) yang cuba memanjat pagar berhadapan Marine Parade Road. Jeritan saya menyebabkan pelajar-pelajar tersebut membatalkan niatnya memanjat pagar dan terus berjalan ke Pondok Pengawal Keselamatan untuk melaporkan diri sebagai pelajar yang datang lambat pada hari tersebut.
7 minit kemudian saya sempat mengambil gambar seorang pelajar JC2 memanjat pagar yang sama dan menangkapnya dan menyerahkannya kepada Civic Tutor Mr Sayer untuk dikaunsel.

Ketiga-tiga orang pelajar ini menyedari bahawa perbuatan memanjat pagar di hadapan bilik tutorial Blok Kontener membahayakan diri sendiri tetapi mengapa mereka begitu nekad melakukannnya.Sekiranya mereka terlambat ke sekolah, laporkan diri ke pondok Pegawai Keselamatan.
Pelajar-pelajar semua mengetahui bahawa salah seorang pelajar wanita kita meninggal dunia ketika melakukukan aktiviti senaman berlari-lari anak.Tragedi semacam ini tidak kita ingini berlaku tetapi masih berlaku.
Bagaimana pula dengan pelajar-pelajar yang duduk bertenggek di railing tingkat 2 di bangunan T Blok dan juga tiga orang pelajar lelaki yang memanjat pagar di hadapan bilik tutorial kontainer blok.
Saya diberitahu oleh Cikgu Marliza bahawa seorang pelajar Sekolah Victoria yang akan menduduki peperiksaan 'O' pada tahun ini terlibat dalam satu kemalangan ketika melakukan senaman di East Coast pada 8 Mac 2007 dan sekarang terlantar di unit jagaan rapi ICU.

Kesimpulannya; Bahaya menimpa ke atas seseorang itu dalam keadaan yang tidak diduga.Musibah seperti ini adalah takdir. Walau bagaimanapun kita tidak digalakkan mencari bahaya atau menempah maut, mencari nahas dan sengaja mencederakan diri mungkin kerana terdesak atau berada dalam kecemasan.Tuhan memberi kita akal dan perasaan.Oleh itu gunakan akal dan perasaan kita dengan sewajar-wajarnya bila kita menghadapi kecemasan.

Cukuplah untuk pelajarn hari ini.

No comments: