Tuesday, March 27, 2007

Wakil VJC ke Pertandingan Akhir

Pada hari ini 28 March 2007, Indri Lingga Putri seorang pelajar dari 07V14 akan menyertai pertandingan akhir Peraduan Pidato anjuran Maktab Rendah Tampines.Di peringkat saringan Adeeb dan Indri telah pun mewakili Maktab Rendah Victoria walau bagaimanapun hanya Indri sahaja yang terpilih untuk meneruskan perjuangan menjadi juara di peringkat akhir.Melalui ruangan ini , saya berharap pelajar-pelajar yang mengambil kursus bahasa Melayu di maktab ini termasuk pelajar-pelajar yang telah pun mengambil Bahasa Melayu Lanjutan/Tinggi di peringkat 'O' yang lalu sudulah kiranya menghadirkan diri ke Maktab Rendah Tampines sebagai penyokong dan berikanlah sokongan moral kepada Indri.

Saya juga ingin mengucapkan tahniah kepada pelajar-pelajar berikut iaitu Mohd Nabil ,Mohd Khairul,Mohamad Hamdan,Siswand, Chew Zakir dan Mohd Abdur Rahim yang telah mewakili Maktab Rendah Victoria dalam pertandingan Kuiz MIQ 2007 anjuran Fellowship Muslim Student Association (FMSA).Khairul,Hamdan,Siswand dan Rahim telah layak ke pusingan suku akhir bagi meneruskan perjuangan menempatkan diri ke separuh akhir.Insya Allah dengan inzin Allah dan juga usaha dan initiatif dari empat wira kita, hasrat kita untuk layak ke peringkat akhir akan ternyata.

Baru-baru ini lima orang pelajar-pelajar Malay Special Program telah membuat filem review dalam projek Menghayati Filem-Filem Klassik Melayu. Salah seorang dari mereka telah menulis reviewfilem lagenda Melayu Hang Tuah. Berikut ini saya siarkan tulisan beliau mengenai lagenda Hang Tuah


Ulasan Filem Melayu

File mini direview oleh L. Sharlene

Hang Tuah:


Sejak kecil lagi, saya sudah mengetahui tentang lagenda Melayu bernama Hang Tuah.Saya selalu berfikir bahawa hero dalam cerita rakyat ini ialah Hang Tuah.Tetapi selepas menonton filem ini, saya berpendapat lagenda ini harus dinamakan “Hang Jebat”. Sejak dari mula filem ini, saya tidak menyukai watak utama Hang Tuah.Walaupun dia sudah bertemu cinta sebenar iaitu gadis kampung bernama Melur , namun fikirannya berfokus pada kesetiaan terhadap raja. Saya berasa bahawa walaupun setiap orang mesti mempunyai sikap kesetiaankepada orang yang disanjung , akhlak dan moraldirinya tetap dijaga.

Di sekeliling hidup Hang Tuah ada ramai orang yang suka padanya tetapi Hang Tuah tidak menghargai persahabatn mereka. Sebagai contoh, Melur bersedia meninggalkan keluarganya dan terpaksa hidup di istana kerana cinta kepada Hang Tuah tetapi Hang Tuah berfikir bahwa Melur akan dijadikan dayang kepada raja.Bila Melur menjadi dayang di istana kerana kesilapannya , Hang Tuah mengakui bahawa dia tidak terdaya menolong Melur dan tamatkan hubungan mereka. Jika saya adalah Melur , saya akan merasa benci dan menyesal terhadap pengkhianatan kekasih saya. Saya mempunyai watak suka membalas dendam dan tidak memaafkan kesalahan.Watak ini bertentangan dengan watak Melur.Dari kesetiaannya, saya melihat Melur sangat cinta pada Hang Tuah. Saya memuji cinta Melur yang mulia itu. Saya juga berharap pada suatu hari nanti saya boleh bercinta dan sanggup mati untuk kekasih saya.Dalam filem ini,watak Melur dilakunkan oleh pelakun wanita yang berbakat.Dia mempunyai faktor istimewa dan membuat saya berasa simpati. Setiap kali dia menangis saya juga merasa sedih.Walaupun dia masih muda, dia mempunyai daya pemikiran yang matang.Malangnya, Melur mencintai lelaki yang tidak mencintainya.

Bila saya melihat Hang Jebat, saya segera terfikir kepada ibu saya. Walaupun dia amat garang dan panas baran , namun hatinya sangat baik. Sekiranya kamu ahli keluargnya dia pasti akan mempertahan hidup kamu.Walaupun Hang Jebat tidak mengenali Melur, dia menggalakkan Hang Tuah menemui Melur di istana.Dia cuba menolong Hang Tuah dan Melur kerana dia menganggap Hang Tuah seperti abangnya.Bila dia menyangka Hang Tuah sudah dibunuh oleh Sultan, dia membahayakan nyawanya untuk membalas dendam.Hang Jebat tidak bernasib baik,pembunuhnya ialah rakan baiknya iaitu Hang Tuah. Hang Tuah tidak menghargai pengorbanan Hang Jebat yang sanggup mati untuknya.Sindiran dalam kesudahan cerita ini ialah bahawa selepas Hang Tuah membunuh Hang Jebat, semua menteri negara mengatakan Hang Tuah adalah hero mereka.Hero yang nyata dalam cerita ini ialah Hang Jebat seorang yang berkorban untuk kawan-kawannya.


Kesetiaan Hang Tuah mengingatkan saya tentang kesetiaan rakyat Jepun kepada maharaja mereka.Tapi kesetiaan Hang Tuah membuta tuli.Kalau dia lebih tulus, mungkin dia akan melihat kebodohan Sultan. Jika Sultan betul-betul menghargai kesetiaan menterinya baginda pasti tidak membunuh Hang Tuah atau Hang Jebat tanpa siasatan.Baginda hanya memerintahkan menteri ketika baginda memerlukan bantuan dan perlindungan.Saya berasa memberi kesetiaan kepada orang yang mementingkan diri sendiri tidak berfaedah.

Saya berasa kagum bahawa ada juga orang yang setia pada negara dan kawan,tetapi kalau saya ada kawan seperti itu saya tidak khianati hubungan persahabatan saya kerana kesetiaan sebaliknya saya akan menjaga hubungan persahabatan dan keluarga tersebut.Pada pendapat saya walaupun watak hang Tuah sangat tegas dan mulia tetapi dia tidak akan terselamat dalam masyarakat modenhari ini kerana dia terlalu percaya sangat kepada kesetiaan membuta tuli .

Pelajar-pelajar MSP juga pandai berpantun. Cuba anda baca pantun ini ciptaan

L.Moses

Berteduh beruk di pohon rendang
Hujan gerimis di merata paya
Hodoh buruk di pandang orang
Cantik manis di mata saya

Pantun ciptaan L Sharlene

Kita menari di luar bilik
Sebarang tari kita tarikan
Kita menyanyi adik beradik
Sebarang lagu kita nyanyikan.

Bolehkan awak memahami sajak tulisan S.Amanda

Dilamun Cinta

Sekiranya itu suatu mimpi
mengapa hatiku dilamun cinta
siapa yang aku cinta
untuk siapa

Kewujudan adalah satu keistimewaan
Wajahmu yang tampan ku rindui
Hatiku ini menanti seri darimu
kata-kata cinta yang dilafazkan
tidak akan berubah
tiada siapa yang dapat menggantikan
luahan rasa cinta ini

Kewujudan adalah satu keistimewaan
Wajahmu tidak mudah saya lupakan
Kegembiraan menanti jawapan darimu
memerlukan masa
namun jawapan darimu sudah tentu akan tiba
cinta yang timbul dari hati ini
tidak ku peduli
sekiranya kau tak memahami
kini aku sudah pun buat pilihan



Semoga bersua lagi di lain masa

No comments: