Wednesday, March 28, 2007

Menulis Karangan : Peribahasa

Bagi pelajar JC.One yang mengambil mata pelajaran Bahasa Melayu H1, saya lampirkan contoh karangan peribahasa yang boleh dijadikan bahan rujukan sekiranya anda berminat menulis karangan peribahasa.

Peribahasanya ialah Sudah Jatuh Di Timpa Tangga. Peribahsa ini serupa atau seiras maknanya dengan peribahasa Antan Patah Lesung Hilang.Oleh bacalah berita ini untuk renungan.

Nasib empat beradik cacat umpama jatuh ditimpa tangga

Cheah Ban Foo (tengah) bersama empat beradik yang cacat dan lumpuh iaitu (dari kanan) Patrick, Lawrence Francis, Morgan dan Lourdes Francis di Taman Desa Rishah, semalam

Nasib empat beradik yang cacat dan lumpuh bagaikan ‘sudah jatuh ditimpa tangga’ setelah kedua-dua ibu bapa mereka yang sebelum ini menjadi tempat bergantung pergi buat selama-lamanya sejak setahun lalu.
Bapa mereka, A. Raju meninggal dunia empat tahun lalu manakala ibu mereka, A. Lurthemari meninggal dunia tahun lalu.
Kehilangan ibu bapa tersayang menyebabkan kehidupan Patrcik, 34, Lawrence, 32, Morgan, 30 dan Lourde, 28 bertambah perit kerana sudah tiada lagi tempat bergantung.
Bagaimanapun kesediaan emak saudara mereka, Jean Antoine, 40, mengambil alih tanggungjawab yang ditinggalkan ibu bapa empat beradik itu sedikit melegakan kerana sanggup menjadi ‘ibu’ mereka.
‘‘Saya terpaksa mengambil tanggungjawab yang amat berat ini untuk membela adik beradik yang cacat ini walaupun saya hanya pekerja kilang. Kalau tidak siapa lagi hendak jaga mereka ini,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Desa di sini hari ini.
Katanya, semasa dia bekerja, keempat adik beradik ini dijaga oleh bapa saudaranya, A. Anthony, 63 untuk melihat keadaan mereka di rumah.
“Bila saya bekerja bapa saudara inilah yang menjaga mereka seperti memberi makan, menghantar ke tandas dan membuat kerja-kerja lain.
“Apabila waktu malam, selepas saya balik dari bekerja saya dan suami saya pula yang mengambil alih tanggungjawab itu untuk menjaga keempat adik-beradik yang lumpuh dan cacat itu,” katanya.
Katanya, keempat-empat adik-beradik ini juga tidak boleh bercakap dan bergerak sejak dari kecil lagi.
Beliau berkata, oleh itu dalam seharian keempat mereka hanya menonton televisyen untuk memenuhi masa lapang mereka.
“Apa yang kami lakukan ialah menyediakan jadual makan kepada mereka kerana mereka juga tidak tahu untuk meminta sesuatu jika diperlukan,” katanya.
Beliau berkata, sehingga kini, keadaan mereka masih sihat dan tidak perlu berulang- alik ke hospital atau klinik untuk mendapat rawatan,” katanya.
Katanya, pihaknya kini terpaksa membelanjakan sebanyak $600 sebulan untuk menyara keempat adik-beradik ini untuk keperluan mereka.
Beliau berkata, sebanyak $200 diperlukan setiap bulan untuk membeli pampers mereka.
“Kami hanya memperoleh sebanyak $150 sebulan dari Jabatan kebajikan Masyarakat untuk menyara mereka.
“Saya rasa bantuan ini tidak mencukupi dan oleh itu saya merayu kepada masyarakat supaya menambah bantuan ini,” katanya.
Masyarakat setempat diseru supaya menambah bantuan untuk keempat-empat adik-beradik ini.
Katanya, bantuan sedia ada tersebut tidak mencukupi berikutan kos sara hidup yang tinggi sekarang.
“Saya berharap kebajikan masyarakat dan orang ramai dapat membantu keluarga ini bagi mengatasi beban hiudp mereka,” katanya.

No comments: